Saturday, September 12, 2009

Fasa3 ramadhan-Lailatuqadr


Kita dah masuk fasa ke-3 bulan Ramadhan. Fasa yg dikatakan sebagai Fasa "ithqun minannar" pembebasan dari api neraka. Lailatulqadr pasti berlaku di salah satu malam ganjil dari 10 malam terakhir, itulah yg dikatakan oleh Nabi s.a.w. Sama ada seseorang itu bertemu secara nyata dan yakin atau tidak dengan malam tersebut ianya tetap berlaku. Jadi hendaklah kita manfaatkan 10 malam terakhir khususnya malam2 ganjil dengan ibadah pada tahap gear 5.

Kalau perlu kita minum madu atau glukos atau apa2 vitamin yg membolehkan kita 'celik' untuk melakukan qiamullail, kita usahakanlah. Atau kita perlu ketuk keyboard PC ini untuk 'menyegarkan' mata , maka kita ketuklah aksara ini dengan niat yg baik dan ketuklah supaya bahan ketukan (rencana) kita itu memberi manfaat kepada pembacanya . Janganlah kita habiskan masa mencari atau melihat perkara yang sia2 atau berita2 palsu/sensasi berkaitan dunia yg bakal kita wariskan kepada generasi pengganti. Ingatlah kemungkinan kita tak bertemu lagi Ramadhan akan datang, jadi fasa pembebasan dari api neraka ini perlu kita manfaatkan.


Tanda-tanda lailatulqadr

Menurut hadis daripada Imam Ahmad dan al-Baihaqi yang diriwayatkan daripada Ibadat bin Samad yang tercatat di dalam tafsir al-Maani yang bermaksud:

“sesetengah daripada tanda-tanda lailatulqadr ialah suasana malamnya itu sunyi dan tenang, sederhana, tidak begitu panas dan sejuk seolah-olah didapati bulan purnama sedang mengembang yang tidak dikelilingi bintang-bintang, keadaan ini berlarutan sehingga ke subuh”

Diriwayatkan dari Aisyah r.a yang bermaksud:

“aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w jika aku bertemu lailatulqadr maka apa yang hendak aku katakan?maka jawab baginda, katakanlah ‘wahai tuhanku, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Engkau menggemari kemaafan, maka maafkanlah aku. Seterusnya kerjakanlah ibadah-ibadah lain seperti solat dan sebagainya”


اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوّ تُحِبُّ الْعَفُوَ فَاعْفُ عَنِّي

Allahuma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa ‘afu ‘anni
.

Selamat beribadah.




No comments: