Saturday, February 19, 2011

Susu awal kambing


Hari ini saya dapat susu awal kambing sebanyak 200ml dari kawan saya yg suaminya menternak kambing. Terima kasih banyak2 semuga dia juga cepat sembuh dari apa2 penyakit. Susu Awal Kambing adalah kolostrum yang terbaik yang kaya dengan antibodi semulajadi.Kita biasanya mendengar kalimah 'susu awal lembu' yg kaya dengan antibodi semulajadi dan dimasukkan dalam campuran bahan berkhasiat lain untuk memberikan impak maksima kepada kesihatan badan. Susu awal (kolostrum) adalah susu pertama yg keluar selepas kambing/lembu melahirkan anak (hari pertama dan kedua). Ianya lebih pekat dari susu kambing hari2 biasa dan berwarna kekuningan.

Khabarnya ada pengusaha yg menjual susu awal untuk tujuan komesil dan memberikan anak kambing, susu lembu.Biasanya susu awal kambing yg telah diproses atau disejuk beku dijual dgn harga RM40 bagi setiap 20gram atau 22ml. Pastinya kita terkejut dengan harga yg begitu mahal,tetapi apakah kita pasti susu awal lembu/kambing yg dijual secara komersil itu benar2 susu awal?

Sebagai peminat susu kambing, saya sering mendapat bekalan susu kambing dari penternak tempatan di Kuantan iaitu Pak Ali di perkampungan Sri Ku. Susu kambing Pak Ali ini adalah susu kambing biasa, dijual dgn harga RM25 sebotol (1.5 liter) atau Rm1.70 bagi 100ml. Saya minum susu kambing kerana ianya adalah amalan semua para rasul. Fakta yang dikemukakan oleh saintis permakanan hanyalah maklumat tambahan,jika tiada fakta kesihatan pun saya tetap suka minum susu kambing. Tetapi saya hanya minum susu kambing fresh , susu yg telah diawet dan dikomesilkan saya tak minum sebab saya was-was.

Berikut adalah maklumat dari internet mengenai susu awal kambing:
WHAT IS Colostrum?It’s the thick yellow fluid which is produced as a precursor to mother’s milk (cow, goat, human or other mammal). It is nature’s transfer of immune factors that occurs the first two days postpartum.

Goat's Milk Colostrum is unique because it’s from goats — meaning it’s from a source that is closest to human milk, providing the two most important components for overall health — immune and growth factors*. Our colostrum comes from goats that are never fed synthetic growth-hormones, antibiotics or feed that contains pesticides or herbicides—the true essence of natural. Furthermore, it is processed using Refractance Window™ drying equipment—proprietary heat transfer technology that gently and efficiently removes moisture from delicate product while preserving excellent nutrient levels.

WHAT ARE THE BENEFITS OF COLOSTRUM?First of all, there are over 90 known health-enhancing components in colostrum, the primary being immune and growth factors*. Immune factors in colostrum have been shown to:

Provide immune support to help your keep your body healthy*
Supports the immune system and promotes muscle growth*
Growth factors in colostrum help build:

Bone, muscle, nerve tissue, connective tissue, skin & cartilage*
Lean muscle mass*
• Skin collagen and epithelial growth factors to slow the aging process*
Tissue and support integrity of the gut lining* [sumber]

No comments: