Friday, August 14, 2009

Menanti tibanya ramadhan





Kurma dan air zam2 sudah menanti. Tahun ini agak mewah, tetamu dari jeddah membawa 20liter air zam2, cukup untuk ramadhan ini dan buah tamar dari Madinah. Mujur sahaja saya tidak daftar untuk umrah di Mekkah, rupanya ada hikmah. Kecederaan mak saya baru2 ini tidak memungkinkan saya meninggalkan beliau sedangkan umrah hanyalah perkara sunat.

Sudah ramai ummat kita yga pergi sebelum sempat menjalankan ibadah puasa. Allahyarham Ustaz Asri, ulama Fathi Yakan, pelakon Syukri Hasim ,Yasmin Ahmad adalah antara nama2 besar yg sudah pergi tak kembali lagi.Kita insyaAllah akan bertemu Ramadhan al-Mubarak untuk menambah markah amalan kita. Bagi mereka yg kehilangan orang tersayang Ramadhan kali ini tentunya sayu dan pilu, namum ianya terpaksa diharungi juga.

Apakah sasaran Ramadhan kali ini? Taddarus, taddabur dan tarawih bagaimanakan kita akan meningkatkan kualitinya? Atau kita masih mengejar projek2, jadual kerja yg telah dijadualkan atau kita masih lagi berselera untuk mengubahsuai rumah dengan hiasan2 terkini dan kontemporori?


Ramadhan kali ini mungkin juga yang terakhir bagi kita sepertimana saudara2 kita yang telah kembali kepangkuanNya lebih awal. Jadi marilah kita berazam untuk melakukan yg terbaik untuk Ramadhan ini, mudah2an ianya akan menjadi bekal kita yang tidak dikesali di akhirat kelak. Amin.

No comments: