Friday, July 17, 2009

Bila kematian tidak lagi menginsafkan

Manusia lahir setiap hari dan manusia mati setiap hari. Itu adalah fenomena alam kata sesetengah pihak.Tak ada apa yang pelik pada kematian atau kelahiran. Kelahiran adalah permulaan dan kematian adalah akhirnya sebuah kehidupan. Biasa sahaja, tetapi kebanyakan manusia meraikan kelahiran dan kematian dengan cara yang berbeza. Kelahiran disenangi manakala kematian ditangisi.

Namun tidak dinafikan ada manusia yang istimewa bermula dari saat kelahirannya sehinggalah saat kematiannya. Tentulah kelahiran para rasul merupakan suatu fenomena yang istimewa dan kematian mereka suatu tragedi kepada ummat mereka.Sesetengah manusia ada yg diistimewakan kelahirannya dan ada juga yang disanjung ketika matinya.

Kematian golongan artis seperti Michael Jackson baru-baru ini (25 Jun 2009) nampaknya suatu yang istimewa bagi media hiburan.Bukan sahaja berita berulang-ulang , malah berita yang disensasikan dengan khabar2 angin dan 'teka-teki' tentunya berjaya melariskan akhbar,itulah istimewanya segelintir manusia walaupun semasa kelahirannya mungkin tak ada siapa yang peduli.


Kelmarin salah seorang jiran saya juga telah kembali kepangkuan penciptaNya. Inna lillahi wa inna ilaihi rojiun.. sampai ajal setelah diberikan usia yang panjang mencapai hampir 90 tahun. Sesungguhnya kematian kita tak dapat kita rancang atau ramalkan. Ada orang mahukan kematiannya disaksikan oleh anak cucu. Tetapi Allah s.w.t mempunyai rancanganNya tersendiri. Jika ditakdirkan mati seorang diri maka itulah ketentuanNya walaupun telah melahirkan 10 orang nak sekalipun.

Hari ini upacara tahlil diadakan tetapi dikhaskan untuk kaum lelaki , kaum wanita ada aktiviti menyediakan makanan dan dijemput untuk makan-makan. Saya telah tersalah mendapat maklumat, sangka saya,saya dijemput untuk turut sama bertahlil rupanya hanya dijemput makan-makan. Maka saya minta diri setelah melihat hidangan aneka macam jenisnya tak ubah menjamu selera kenduri kesyukuran. Rasanya tak layak saya datang hanya untuk menjamu selera dan bukan itu tujuan saya. Saya sudah menziarahi keluarga tersebut semalam di surau perumahan kami.

Sepanjang melangkah pulang saya terfikir betapa kematian tidak lagi menginsafkan.Rasanya tidak salah jika diadakan tahlil lebih2 lagi jika ditambah dengan ceramah/syarah mengenai kematian dan adab2 yang perlu dipatuhi berkaitan cara mengendalikan mayat dan menghormatinya.Tetapi masyarakat kita terus taksub dengan tradisi bertahlil dan jamuan makan semata tanpa ada inisiatif untuk menambahbaikan tradisi yg ada.

Lebih malang lagi jika kematian seseorang diiringi dengan tribute/kenangan yang mengulang kembali kegemilangan dan maksiat2 yang pernah dilakukan oleh si mati. Bagaimana keadaan roh si mati yang sedang melangkah ke alam barzah itu, apakah arwah (roh-roh) tersebut aman damai berehat (rest in peace) atau sedang bertarung dengan berbagai cabaran baru?. Apakah roh-roh itu gembira melihat aktiviti yang tidak lagi bermanfaat baginya? Sementara yang hidup terus lalai, yg sudah mati tidak pula kembali untuk memberi peringatan.

Firmah Allah s.w.t dalam surah al-ankabut ayat 59 :-

"Setiap yg bernyawa pasti akan mati, kemudian kepada Kami kamu dikembalikan." Apakah bekal kita bila kembali kepada tuhan kita nanti?


Mafhumnya "Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. [ali imran ayat 185]


No comments: